De vriendelijke dames van het interimbureau (één van de vele) belden me op voor een 'toffe marketing job'. Nu, als je die dames, zoals ik al een eindje op weg kent, dan sta je wat kritisch tegenover zo'n clichématige omschrijving. Ze moeten je tenslotte verkopen. Ongeacht of het iets is voor jou en/of de werkgever. Interim medewerkers dienen cijfermatige skills te hebben. It's just all about profit. Ik weet het goed want was ooit sollicitant-verslaggever voor dergelijk vertoon van company mission.
Dit terzijde, hoewel ik dus al vaker te kennen heb gegeven dat 'de marketing' niet mijn man is, blijven ze volharden. En word ik geweerd voor andere zaken die me ook interesseren. Hokjesdenken, misschien moest dat het woord van het jaar zijn. Want ook op andere terreinen worden vaste patronen gemakkelijkheidshalve wel eens gulzig in de hand gewerkt. Dat ik nu net niet in zo'n hokje kan of wil passen. Gelukkig!
Toch nog over die quote. Via de vriendelijke interim dames, werd ik voorgesteld aan die 'toffe' functie. Je moest wel into sociale media zijn. En dat zag ik vlotjes vertaald in mijn persoonlijke rapportage van die dingen. Dus deed ik een wederonderzoek. Wie mij zoekt, die zoek ik. Stefaan Lammertyn schreef het boek 'Succesvol met sociale media' want 'netwerken is net als werken' en laat die mens nu net even langsgeweest zijn bij die 'toffe marketingjob'.
Inderdaad sociale media, we moeten er nog veel over leren én vooral afleren. Denk maar aan de gepersonaliseerde reclame van Albert Heijn en Colruyt. Niet via Twitter, Facebook of LinkedIn denken je ze te kennen. Wel via je lustig gebruikte klantenkaart. Aan de hand van je koopgedrag, vormen ze zich 'een beeld' van je handel & wandel. Wie altijd koopt als het etiket 5% korting vertoont, krijgt geen reclame meer voor -10% opperen marketingexperts (bron: De Morgen 10/01). En gelijk hebben ze.
Een bescheiden toekomstvoorspelling dan maar. Verleer het 'zelf denken' niet en gebruik die 'sociale tools' ook in de omgekeerde richting. Ik zeg maar wat. Nu al zijn er veel chauffeurs die het autorijden aan de GPS overlaten. En omdat dat Nederlands kalf de weg in je buurt nog niet half zo goed kent als jij, durft ze die mensen wel eens een belachelijke omweg laten maken. Ik kan er gelukkig nog mee lachen en schakel dat mens uit als ik het beter denk te weten. Neh!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten